Brandplayers

Van persoonlijke analyse naar concreet profiel.

Krachtige ‘personal branding’ voor zelfstandig professionals: bekijk de twee voorbeelden

Ben jij ook zo’n ervaren professional die enorm veelzijdig is? Presenteer je niet met een brij aan feiten, of een archiefkast vol assessments. Brandplayers helpt je vanuit een persoonlijke analyse tot een concrete profielbeschrijving te komen. Zo is jouw rol in relatie tot de potentiële opdrachtgevers meteen helder! Check meteen dit voorbeeld, en vergelijk het […]

Ben jij ook zo’n ervaren professional die enorm veelzijdig is? Presenteer je niet met een brij aan feiten, of een archiefkast vol assessments. Brandplayers helpt je vanuit een persoonlijke analyse tot een concrete profielbeschrijving te komen. Zo is jouw rol in relatie tot de potentiële opdrachtgevers meteen helder! Check meteen dit voorbeeld, en vergelijk het met dit voorbeeld. (Echte mensen, echte profielen.)

Focus!

Als zelfstandig professional heb je een CV, al dan niet op LinkedIn. Zo’n lijstje feiten met jaartallen. Daarnaast heb je thuis misschien nog één of meer rapporten liggen. DISC, Meyers-Briggs, Jung, drijfveren, Belbin, specifieke assessments, Enneagram: vul de lijst maar aan. Maar wat je níet hebt, is een helder verhaal. Een sterke pitch die heel snel duidelijk maakt wat jouw specifieke rol in het leven van een opdrachtgever kan zijn. Brandplayers kan je daarbij helpen. Als jij durft te focussen in je profiel, beloven wij je een sterk ‘personal brand’. Brandplayers helpt organisaties bij hun merkstrategie en positionering. Met de inzichten die we opdoen bij deze grotere bedrijven, kunnen we jou helpen. Of je nu consultant, interim-manager of adviseur bent: je moet er maar uit zien te springen. Hoe haal jij het meeste uit je carrière?

Drie belangrijke redenen

Opdrachten heb je wellicht genoeg. Maar je hebt een paar redenen om voor een aangescherpte personal branding te kiezen:
• Vind de meest inspirerende opdrachtgevers, waarbij jij je echt van je beste kant kunt laten zien. Als je gevraagd wordt voor de opdrachten waarin je excelleert, wordt dat aan twee kanten een goede ervaring.
• Zorg ervoor dat mensen in je netwerk weten hoe ze over jou moeten praten. Als je goed bedoelende leken jouw (bijvoorbeeld) IT-profiel laat samenvatten, kan je wonderlijke telefoontjes krijgen…
• Presenteer je consistent. Op je website, in je LinkedIn-profiel, in andere social media, op de BNI-meeting, tijdens netwerkborrels: je kunt alleen overal hetzelfde verhaal vertellen, als je één verhaal hébt!

Tussen feitenbrij en boekwerk: de voorbeelden

De kunst van een persoonlijk profiel is niet het zo compleet mogelijk beschrijven van jouw persoonlijkheid. Over ieder mens kan je een boek schrijven. Bundel je CV maar eens met de diverse testuitslagen die ergens in je bureaula liggen. Dan heb je al een boekwerkje. Maar daar heeft jouw netwerk niets aan. Ze willen weten wat dit allemaal betékent voor hen. En in welke rol jij je meerwaarde kunt bewijzen voor hen.

Bekijk meteen de twee voorbeelden. Twee professionals die veel op elkaar leken – IT, projectmanagement, advies – kregen allebei hun eigen profiel.

Wat is het Brandplayers-profiel niet?

Het is geen opsomming van diensten en specialismen. Het bevat geen CV-achtige zaken, zoals diploma’s en werkervaring. Het probeert jou niet te duiden met psychologische, uit testen geleende termen. En het is ook geen poging om alle mooie kanten van jou samen te proppen in één verhaal.

Wat is het Brandplayers-profiel wel?

Het is een kernachtig beschrijving van wat jij kunt, wat je wilt en wat je niet wilt. Het verwoordt jouw betekenis op een manier dat duidelijk wordt wat jouw meerwaarde is, én hoe je dat doet. Tussen de regels door schittert de parel van jouw persoonlijkheid. En in de regels zelf staat wat jouw kernkracht is. Check de twee voorbeelden, en bekijk hoe twee IT-consultants een geheel eigen profiel kregen.

Hoe kom je aan zo’n profiel?

De enige manier om tot zo’n profiel te komen, is – en dat had je misschien niet verwacht – door jouw rol als professional diepgaand te analyseren. Toegespitst op de manier waarop jij je verhoudt tot jezelf en de wereld om je heen. Dat klinkt abstract, en dat is het ook. Het raakt echter precies díe aspecten, die je niet gemakkelijk ziet, of in gedrag aanwijst. Maar die jouw eigen kleur maken in de samenwerking met opdrachtgevers. En dat gaat terug naar lang geleden…

Van kind tot professional (en vice versa)

Je ontwikkelt voorkeursgedrag, een voorkeursrol en competenties die met elkaar samenhangen. Ze helpen je erkenning te krijgen en veiligheid te ervaren. En of je het gelooft of niet: jouw karakteristiek als professional gaat ten diepste terug naar je kindtijd. De jongen die zich vroeger zelf maar moest redden omdat pa en ma druk waren met de zaak, kan nu de solist zijn die het liefst alléén uitdagingen aangaat. Het meisje dat vroeger alleen complimenten kreeg als ze braaf naar ma luisterde, is nu de professional die – anderen pleasend – excelleert in dienstbaarheid. De dwarse puber die voelde dat zijn ouders onvoorwaardelijk van hem hielden, is nu de manager die sterk in zijn schoenen staat en waarbij anderen zich veilig voelen.
Het zijn maar voorbeelden. En als je dit leest, vraag je je misschien af hoe dat bij jou zit. Want veel jeugdherinneringen zijn vervaagd of verdwenen. En op z’n minst zó gekleurd en zó vertrouwd voor jou, dat je moeilijk de impact ervan ziet.

Zo pakken we dat aan

In een traject voor personal branding, gaan we niet uitgebreid over je jeugd praten. Dat is niet nodig door onze speciale analysetechniek. We doen heel simpel drie dingen:
• Uitgebreid praten met jou, over de dingen die je energie geven, je professie, je klanten, je leven, je plannen, etc. Primair beroepsgerelateerd.
• Een online kernprofieltest. Dit zijn stellingen die je alleen maar hoeft te scoren. Deze test gaat veel inzicht geven in het patroon dat je – onbewust – meeneemt vanuit je eerste levensjaren.
• Interviews met drie of vier kernrelaties van jou. Zakenrelaties bij voorkeur. Mensen die je goed kennen en voor wie je een rol hebt gehad die typerend is voor jou.
• Daarna doen we het werk achter de schermen. We analyseren jouw primaire bron van erkenning (leggen we nog wel uit) en je competenties, én vertalen deze in een sterk profiel.

Ook toe aan een scherp profiel? Neem contact op! We zijn benieuwd wie je bent.

Kennismaken? Bel of mail ons!

Spoorstraat 2 | 6741 DE Lunteren
T (0)318 250 007 | info@brandplayers.nl