Brandplayers geeft je advies bij merkstrategische vraagstukken. We zijn als bureau gespecialiseerd in de relatie tussen merk en mens. Naar twee kanten: markt én organisatie. De merkverbondenheid die je ‘brandplayers’ ervaren, én de merkbetekenis die je medewerkers creëren. Daarbij betrekken we relevante inzichten uit de psychologie en organisatiekunde. Met die kennis denken we strategisch en creatief mee.
Een veel voorkomende vraag bij organisatie- en productmerken betreft het samenvoegen van merken. Vaak is efficiency de aanleiding. Maar hoe pak je een merkintegratie of een organisatiefusie aan? En is het verstandig? Hoe voorkom je de negatieve effecten van merkwaardetransfers? Zijn de twee groepen ‘brandplayers’ ook te integreren? De specialisten van Brandplayers scheppen een besliskader en helpen je vervolgens een route uit te stippelen.
Is je productmerk toe aan een rebranding? Dan helpt Brandplayers je het merk te laden op een geloofwaardige, onderscheidende en toekomstbestendige manier. Dat is evenveel een merkstrategisch als een creatief proces. Merken op papier veranderen is gemakkelijk. Maar het ‘managen van de mentale beelden’ in de hoofden van je doelgroep is een ander verhaal. Samen met onze specialisten creëer je de uitgangspunten en voorwaarden voor een succesvolle rebranding.
Hoe maak je van je medewerkers echte ‘brandplayers’, die het merk ademen? Hoe doe je dat? En welke eisen stelt dat aan de organisatie? Brandplayers helpt je tot een goede aanpak te komen. Let op: dit raakt de kern van je organisatie. Met alleen brand activatie – belangrijk trouwens! – ben je er niet. Internal branding raakt aan thema’s als cultuur en leiderschap. Bewustwording en erkenning van de status quo is een belangrijke eerste stap. Want ingesleten en omarmde waarden laten zich niet zomaar verdringen door nieuwe opvattingen. De kern van onze aanpak:
Ben je een start-up of ga je je business uitbreiden met een nieuw merk? Dan sta je op een belangrijk punt. Je voordeel is dat er nog geen doelgroep is met bestaande mentale beelden en associaties bij je merk. Dat betekent tegelijk dat je manier van positioneren enorm relevant is. Bijsturen zal niet gemakkelijk zijn. Daarom geven we je advies; we sparren en reflecteren. En komen uiteindelijk met een doordacht plan. Een basis voor je marketing en de bijbehorende creatie.
Om de juiste merkstrategie op te zetten, of tot goede keuzes te komen, is inzicht in de ‘brandplayers’ waardevol. De klanten en medewerkers. Wie zijn zij en wat drijft hen? Wat is de werkelijke merkbetekenis? Wat is hun zelfbeeld en hoe verhouden zij zich tot je merk? We voeren zowel diepte-interviews als online surveys uit. Daarnaast kunnen we door middel van deskresearch
Binnen je organisatie bestaan wellicht meerdere entiteiten. En meerdere merknamen. Misschien zelfs nog namen voor concepten en proposities. Door overnames kan er ongemerkt een onsamenhangende merkportfolio ontstaan. Tijd voor een reorganisatie. Bij dit type vraagstukken rond merkarchitectuur helpt Brandplayers je graag. We geven je advies; doen onderzoek naar de betekenis van individuele merken en de mogelijkheden van integratie. Maar we gaan ook op zoek naar mogelijke vereiste aanvullingen om je marktpositie te versterken.
Is je organisatie volop in ontwikkeling? Met een scherpe positionering en duidelijke merkstrategie bereik je meer dan alleen een goed imago. Geef ál je ‘brandplayers’ een duidelijk kompas. Ondersteun nieuw gedrag en verbind medewerkers en klanten rond de échte betekenis van je onderneming.
Rudi van Dijk, Brandplayers