Brandplayers

Positioneren is het creëren van mentale beelden

Positionering: een succesfactor

Merkbeloften en merkpersoonlijkheid. Merkwaarden en merkfilosofie. Archetype en elevator pitch. Waar zijn ze goed voor? Positioneren gaat – het woord zegt het al – over de breinpositie die je wilt innemen bij je ‘brandplayers’. Het doel? Verbinden. De klanten en medewerkers trekken die relevant zijn voor je organisatie en waarvoor je merk relevant is. Positioneren gaat over het creëren van een mentaal beeld. En als je dat strategisch doet, draagt het intern bij aan een gevoel van trots en extern aan new business. Brandplayers helpt je zo’n strategische positionering te ontwikkelen.

Daarom Brandplayers

Brandplayers is gespecialiseerd in positioneringstrajecten. We combineren expertise op het gebied van zowel (marketing)strategie en merkverbondenheid als organisatie-identiteit. De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan met positionering in uiteenlopende sectoren, zowel b-2-b als b-2-c. Dat maakt ons tot een strategische partner voor directies en marketingmanagement.

  • Maximale ondersteuning van je organisatiestrategie
  • Ervaren specialisten
  • Scherpe én goed onderbouwde positionering
  • Direct toepasbare resultaten

Positionering en groei

Is je organisatie in omvang en/of niveau gegroeid en toe aan een sterkere marktpositie? In dat geval kan een strategische positionering veel bijdragen. De specialisten van Brandplayers lichten je organisatie door, op zoek naar haar ware karakter. En geloof ons: dat karakter zit ‘m niet in prestaties en competenties, maar in en tussen mensen. We brengen in kaart wat de groei betekent voor dat karakter – en andersom. Maar ook welke positionering je aantrekkingskracht in de markt zal vergroten. Op één voorwaarde: dat je geloofwaardig blijft. Heb je te maken met een flinke gap tussen je huidige organisatie en je geambieerde identiteit, dan ontwikkelen we een ‘groeipositionering’. Een groeipad, waarin je gefaseerd en parallel aan je organisatieontwikkeling naar het juiste ‘mentale beeld’ bij je doelgroep beweegt.

Het Brandplayers model

Voor een effectieve positionering, die je onderneming daadwerkelijk verder brengt, is samenhang nodig. Samenhang tussen de strategie van je organisatie en de merkbelofte. Tussen identiteit en uitstraling. Die samenhang garanderen we met het kaasvlaggetjesmodel. Strategie, positionering, doelgroep en middelen (creatie) zijn met elkaar verbonden door identiteit. De positionering sluit nauw aan op de strategie (van marktpositie tot businessmodel). Terwijl je positionering de doelgroep raakt. Uiteindelijk is het creatie die zorgt voor de vlag die deze lading dekt.

Brandplayers positioneringskit

Voor een effectieve positionering heb je krachtige handvatten nodig. Geen dikke rapporten – of het moet de noodzakelijke onderbouwing van keuzes zijn. Maar wat er ná het positioneringstraject overblijft, is de Brandplayers positioneringskit. Hierin vind je krachtige uitgangspunten, waaraan je briefings, plannen en beslissingen kunt toetsen:

  • Positioneringskompas
  • ‘Brandplayers’ movie
  • Corporate story
  • Archetype
  • Merkessentie
  • Merkfilosofie
  • Merkwaarden
  • Elevator pitch
  • Beeldconcept
  • Strategisch advies

Positioneren en organisatieverandering

Mentale beelden sturen onbewust het menselijk gedrag. Dat is de reden dat positioneren organisatieveranderingen en -transformaties kan ondersteunen. Een scherpe positionering gaat – in de aanpak van Brandplayers – over het doelbewust ‘regisseren’ van deze mentale beelden.

Eén ding is zeker. Een herpositionering alleen zal je organisatie niet veranderen. Daar zijn een sterke leider én een goed plan voor nodig. Moet je organisatie innovatiever, ondernemender, klantgerichter of gestructureerd gaan werken? Wij helpen je een positionering te ontwikkelen die gaat functioneren als een kompas. Hoe dat werkt, leggen we je graag persoonlijk uit!

 

Herpositionering

Als de strategie van je organisatie óf de markt is gewijzigd, kan een grondige herpositionering nodig zijn. Dat vraagt om zorgvuldigheid. Mensen laten hun mentale beelden niet zomaar wissen. Brandplayers helpt je een geloofwaardige move te maken – eventueel gefaseerd.

Zo komen we tot een sterke positionering:

01

Onderzoek organisatie

Interviews en workshops met management en medewerkers geven ons diepgaand inzicht in je organisatie. Fascinerende gesprekken over de harde kant (strategie, businessmodel, USP's) en de zachte kant (motivatie, betekenis, idealen).

02

Onderzoek markt

We houden diepte-interviews met een paar key accounts en/of voeren een online survey uit. We willen weten wie de 'beste vrienden' van je organisatie zijn en welke elementen van je organisatiepersoonlijkheid ze reflecteren. Door middel van deskresearch analyseren we de positionering van concurrenten.

03

Positionering & merkstrategie

Een haarscherpe analyse van je identiteit, en de betekenis die je 'brandplayers' verbindt. Vertaald naar een positionering die je gaat helpen je doelen te bereiken. We presenteren krachtige, concrete uitgangspunten die meteen tot de verbeelding spreken.

04

Toetsing intern & extern

De gekozen positionering toetsen we bij je 'brandplayers'. We vragen enkele klanten, medewerkers of andere relaties om inhoudelijke feedback. Het draait tenslotte om herkenning, geloofwaardigheid en congruentie.

05

Uitrol intern & extern

We begeleiden de uitrol. Van kernwaardensessies met managers tot de creatie van middelen. Van internal branding tot en met de vertaling naar productontwikkeling. Een positionering is pas een positionering als deze óveral voelbaar is.

06

Sparren & supervisie

Brandplayers blijft in de buurt, als je dat wilt. Om periodiek te sparren en ontwikkelingen in je organisatie te bespreken. Daarnaast bewaken we als supervisor de positionering. Zo geven we uitvoerende bureaus briefings, checken we communicatiemiddelen en ondersteunen met advies.

'Samen ontwikkelen we een strategische positionering'

Is je organisatie volop in ontwikkeling? Met een scherpe positionering en duidelijke merkstrategie bereik je meer dan alleen een goed imago. Geef ál je ‘brandplayers’ een duidelijk kompas. Ondersteun nieuw gedrag en verbind medewerkers en klanten rond de échte betekenis van je onderneming.

Rudi van Dijk, Brandplayers

Kennismaken? Bel of mail ons!

Spoorstraat 2 | 6741 DE Lunteren
T (0)318 250 007 | info@brandplayers.nl