Familiewaarden. Ze staan volop in de belangstelling. En da’s niet gek. Als er iets is dat alleen familiebedrijven hebben, is het een letterlijk DNA. Bij de vertaling daarvan in gedrag helpen familiewaarden. Maar hoe houd je die up-to-date? Want de tijd van pa was toch echt anders dan de tijd van nu. Een advies: scheid […]
Familiewaarden. Ze staan volop in de belangstelling. En da’s niet gek. Als er iets is dat alleen familiebedrijven hebben, is het een letterlijk DNA. Bij de vertaling daarvan in gedrag helpen familiewaarden. Maar hoe houd je die up-to-date? Want de tijd van pa was toch echt anders dan de tijd van nu. Een advies: scheid familiewaarden en merkwaarden nadrukkelijk.
Familiewaarden vaststellen is een waardevol traject. In hardwerkende ondernemersfamilies vestigt het de aandacht op een zachtere kant. En dat is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Het is goed om na te gaan waarom je familiewaarden überhaupt zou willen vaststellen. We noemen een paar belangrijke redenen.
Familiewaarden
Familiewaarden hebben vooral een interne functie. We willen dat benadrukken. Ze zijn geen organisatievehicle! Integendeel. Ze zijn van en voor de familie, en ondersteunen die in haar taak om een bedrijf voort te zetten en voor de volgende generatie klaar te maken. Ze gaan dus primair over de vraag: hoe gaan wij met dit bedrijf om? Door dit doel er aan te koppelen, worden ze toepasbaar in de situaties waarvoor ze bedoeld zijn.
Merkwaarden hebben een geheel ander doel. Ze
De overeenkomst tussen familiewaarden en merkwaarden is dat ze beiden aan de identiteit van de organisatie raken. Juist daarom ligt spraakverwarring op de loer, en kunnen er teveel of te weinig ‘lijstjes’ met waarden gaan circuleren.
Door de familiewaarden en merkwaarden te scheiden
Uitgangspunt: Beschouw de familiewaarden als kader; de merkwaarden moeten daarbinnen passen en niet botsend zijn.
Familiewaarden kunnen gemakkelijk de labels worden voor keuzepatronen in gedrag. Daarmee zijn ze waardevol. Maar zijn ze niet afdoende om daadwerkelijk de identiteit te ‘managen’. De familiewaarde ‘daadkracht’ bijvoorbeeld kan de sociaal acceptabele versie zijn van een verzwegen onderlaagfenomeen: het negeren van gevoel en het omzeilen van kwetsbaarheid. Deze familiewaarde in stand houden, lijkt dan behoud van familie-DNA te zijn. En dat is het. Maar deze familiewaarde afpellen tot zijn échte wortels, zal meer bijdragen aan een duurzaam gezonde organisatie.
Brandplayers geeft familiebedrijven advies bij het nadenken over familiewaarden, het bepalen van merkwaarden en de sturing op identiteit en cultuur. Keertje over doorpraten?